Bästa sättet gå ner i vikt

Hyllmeter, säkert tusentals hyllmeter har redan skrivits om bantning och fettförbränning. Ska vi skriva om det igen? Jo, det ska vi. Det är få saker som upptar våra tankar så mycket som detta. Om man inte är proffsatlet, proffsdansare eller har som jobb att träna själv och andra lär vi behöva tänka på dels vad vi stoppar i oss och dels hur vi rör på oss. Om vi ens gör det.

Vill man gå ner i vikt är det viktiga att hålla sig till den enkla matematiken; det fett du stoppar i dig måste vara mindre än det fett som du förbränner. Så hur bränner vi fett? Här ger vi några matnyttiga tips på fettförbränning från bloggen http://www.fettförbränning.biz.

Gällande träning kontra fettförbränning finns det två skolor och börjar med en fråga: vilken träningsform bränner egentligen mest fett?

Lågintensiv träning: Med lågintensiv träning menar vi till exempel en rask promenad. Du ska välja en träningsform som du orkar med under en längre tid. I denna träningsform är det primärt ditt fett som ”eldas” och glykogen (det andra bränslet) kommer inte att röras i samma utsträckning. Högintensiv träning: Här talar vi om intervaller. Du ska kunna ligga på max under en begränsad tid och under dessa intervaller bränner du dels fett och dels kroppens andra primära bränslekälla – glykogen. Här bränner du faktiskt mindre fett under själva passet än under den lågintensiva träningen.

Bränner du mer fett under lågintensiv träning än under den högintensiva? Både ja och nej. För att göra det hela lite mer intressant så måste man nämligen ställa sig frågan om vad som händer EFTER själva passet? Vad händer i kroppen då du promenerat i en rask takt i ungefär en timme kontra ett hårdare intervallpass i ungefär 45 minuter?

Jo, kroppen är ganska smart. Även om du bränner mer fett under din raska promenad så kommer kroppen att bränna mer glykogen under resten av dagen. Men efter ett intervallpass med högintensiv träning kommer du att bränna mer fett under resten av dagen. Med andra ord, spelar det egentligen ingen roll vilket av det du väljer. Den enda skillnaden är den att den högintensiva träningen ger en snabbare förändring än den lågintensiva.

30 aug 2017