Ät mer fisk

Fisk och skaldjur, det är bra att äta, gärna upp till 3 gånger per vecka. Det som är så bra med detta livsmedel är att de är fulla med protein, vitaminer, mineraler och omega 3-fett. Sen är det ju faktiskt gott med! Du som vill ha färsk fisk levererad till din dörr, läs mer här. Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Fördelen är ju att du kan göra så mycket med fisk. Det går att steka den, koka den, grilla den, göra grytor, soppa och en massa mer!

Ät både fet och mager fisk

Olika fisksorter innehåller olika nyttigheter så det är bra att variera vad för slag fisk du äter. Det gör att du då kan bredda intaget av alla viktiga vitaminer, mineraler och nyttiga fetter. Feta eller medelfeta fiskar så som sill, lax och makrill innehåller extra mycket omega 3-fett.

Därför är fisk hälsosamt

Fisk är rik på protein så det mättar bra. Sedan är det även rikt på mineraler, bland annat jod (behövs för sköldkörteln) och selen (kraftfull antioxidant). Fisk har även en hel del vitaminer i sig som bland annat A-vitamin (nödvändigt för syn, tillväxt, hud och slemhinnor), D-vitamin (viktigt för skelett, tänder och immunförsvar) och E-vitamin (förbättrar cirkulationen och kan sänka blodtrycket). Fet fisk har en hög andel omega 3-fett, som bidrar till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

Så, ni ser, det är inte fel att äta mycket fisk!

9 apr 2021